Kupujem torej sem

July 20, 2020

l

Monika Verhovc

Vejžde

Ali si to priznamo ali ne, potrošništvo je danes eden izmed prevladujočih načinov življenja, katerega namen je kopičenje in potrošnja materialnih dobrin ter doživetij. Kako se torej spopasti s potrošniško miselnostjo? 

Danes vsaj v večjem delu sveta živimo v družbi obilja. Nobena družba v zgodovini človeštva še ni bila tako materialno preskrbljena, kot je naša. Samo ozrimo se okoli sebe/nase: ne trpimo zaradi pomanjkanja osnovnih dobrin kot je pomanjkanje vode ali hrane, ne trpimo zaradi mraza, ljudje ne umirajo zaradi nizkih higienskih standardov ali okužb, medicina je tako napredovala, da se vse več bolezni  uspešno zdravi, težko bomo našli nekoga, ki umira od pomanjkanja osnovnih dobrin, staršev, ki nimajo otroku kaj dati pod zob itd. Prav nasprotno: uporabljamo pametne telefone, iPade, računalnike, vozimo se z avtomobili in se (v dobi, ko je vegetarijanstvo »in«) izogibamo mastnemu mesu, ki je nekoč veljalo za luksuz. Družbo obilja je v svojih delih in teorijah v petdesetih letih prejšnjega stoletja predstavil že prodoren ameriški mislec in ekonomist J. K. Galbraith, ki se v okviru izjemnih kritik ekonomske teorije in prakse pohvali s tem, kar bi v družboslovnem mišljenju moralo biti najbolj cenjena vrsta mišljenja: t.i. zdrav in preprost uvid v svet, ki nas obdaja v kombinaciji s poznavanjem teoretskih temeljev vede. Galbraitha bi danes težko opredelili kot ekonomista, saj se ekonomijo danes ne razume v prepletenosti z družbenimi vedami, katerih del pa ekonomija nedvomno je.  

Skozi leta 20. stoletja beležimo velik napredek tehnologije in s tem posledično tudi rast produkcije.  Vprašanje kako povečati produkcijo je kaj hitro zamenjalo vprašanje kako potrošiti vse to, kar proizvedemo, da se bodo tovarne lahko vrtele naprej in bodo ljudje imeli zaposlitev ter dohodek, ki ga bodo naprej trošili. Temu pravimo kriza hiperprodukcije s katero se je rodil marketing. Slednji želi dvigniti povpraševanje s pomočjo promoviranja raznovrstnih izdelkov, ki naj jih ljudje kupujejo. Vzajemno pa propagira tudi sam način življenja, ki se prilega določenemu izdelku, doživetju ali storitvi. Tako smo tudi prišli do razmaha potrošniške družbe, v kateri živimo še danes – družbi marketinške manipulacije.  

Samo od nas samih je odvisno ali bomo tej manipulaciji podlegli ali ne, kajti pravi vzrok potrošništva ni v velikih nakupovalnih centrih, temveč v vsakem posamezniku. Torej so tam tudi rešitve. Priznati si moramo dovolj avtonomije, da smo zmožni sami odločiti o tem, kako bomo trošili svoj čas in denar. Kar pa je seveda odvisno od posameznikovih vrednot. Potrošnik je kralj, ki s svojimi odločitvami sporoča okolju o vrednotah, ki jih zagovarja. Nihče nas s puško ne sili, da preživimo praznike v nakupovalnem centru. Potrošništvo niso le izdelki in nakupovalne police. Lahko ga razumemo kot množico odločitev o tem kako bomo trošili svoj čas in denar. Svoj čas lahko trošim v nevladni organizaciji ali tako, da pomagam ostarelim. Svoj denar pa na primer tako, da ga dam brezdomcu v zameno za njihovo revijo Kralji ulice ali pa ga porabim za novo šminko. 

Stvar odločitve! 

Written by Monika Verhovc

Komentarji

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ostali
članki

Blog categories

Pomoč deklici Lini

Pomoč deklici Lini

Deklica Lina je stara 5 let. Vendar še ne govori. Rodila se je precej prehitro, že v 24. tednu. Imela je tudi sestro dvojčico, ki je nekaj dni po rojstvu zaradi prehudih zdravstvenih težav umrla. Lina pa se bori. Tudi sama ima en kup težav, a se ne da. Njeni starši so...

Družabne igre

Družabne igre

Kot otroci smo se vrjetno najprej naučili igre z zelo pomenjljivim imenom – Človek, ne jezi se! No, danes poznamo številne družabne igre, ki so primerne tudi za tiste, ki se še vedno radi igramo, čeprav nismo več otroci. Med zanimivejše sodijo razne strateške igre, ki...

Revija Vejžde December

ServicesVestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui. Donec sollicitudin molestie malesuada. Donec rutrum congue leo eget malesuada. Vestibulum ante ipsum primis.Vestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui. Donec...

Kultura potrošništva

Kultura potrošništva

POTROŠNIŠTVO mnogi doživljajo kot stranski produkt našega časa, ki ga pogosto obravnavamo kot postranski koncept, nekaj česar se morda želimo znebiti. Le redko ta koncept obravnavamo kot osrednji element naše kulture. Mogoče je to zato, ker se lastno kulturo preveč...

7 NASVETOV kako NE postati potrošniški manijak

7 NASVETOV kako NE postati potrošniški manijak

Ceneje ni vedno bolje. Razumem, da je majica v trgovini, ki nosi ime po enem največjih mest na svetu 5€, tista znamke Tom Krojač pa 20€. Vendar boste prvo lahko oblekli približno 4-krat (lahko tudivečkrat, ampak saj veste, petič bo že »za doma«), drugo pa boste nosili...

Trajnostne svečke

Trajnostne svečke

Uspelo nama je! S prostovoljko Nino sva v Sevnici organizirali zabavno delavnico za otroke o izdelavi trajnostne svečke. Kaj sploh je trajnostna svečka? To je svečka, za katero človek porabi le majhno količino naravnih virov, še bolje je, da surovine reciklira. Naša...

Božično darilo

Božično darilo

Nekega decembrskega dne je Nina razmišljala, kaj bi podarila svojima staršema za Božič. Odhitela je do svojega bratca Tilna in ga vprašala: »Tilen, ali veš kaj bova mamici in očku podarila za Božič?« »Ne vem. Lahko greva pogledat v trgovino in se bova skupaj kaj...

Pogled z druge strani

Pogled z druge strani

Kako dobro vemo, da je dobro opraviti naš nakup z zdravo mero razuma, če nas že denarnica ne omejuje. Kako žalostno, da se meje razuma po svetu razlikujejo. Poglejmo z druge strani, kjer stojijo v vrsti proizvajalci. Pustimo lastnike in šefe, ki jim leti denar v žepe....

Prijavite se na naše novičke in ne zamudi naslednje izdeje